mandag 21. januar 2013

Mat som smaker.

På en nokså iskald dag i januar frister det med "real" mat, så derfor ble det gulasj til middag i dag. 
Mannen til bestevenninne er kokk, og han ga meg en oppskrift som er fantastisk god. Det tar litt tid å lage, men er absolutt verdt tiden det tar.
Jeg deler oppskriften med dere, og anbefaler den på det varmeste. Siden jeg fikk den av Bjørn,heter den:


                BJØRNS GULASJ.

1,2 kg storfe høyrygg
3 ss olje
5 løk
3 båter hvitløk
3 ss tomatpure
4 gulrøtter
7-8 poteter
4 røde paprika
1 purre
1,5 l utblandet kjøttbuljong
6 ts paprikapulver
2 ts karve
Salt og pepper

Skjær kjøttet i terninger (ca 2x2cm), kutt løk i samme størrelse,og finhakk hvitløken.
Kutt poteter og gulrøtter i terninger,paprika og purre i strimler.

Brun kjøttet i varm kjele, når det har fått fin farge har man i løk,hvitløk og karve, og surrer dette i et par minutter før man heller over kjøttbuljongen.
Ha i ca halvparten av purren og paprikaen.

Gi dette et oppkok og la koke til kjøttet er mørt,ca 1-1,5 time.

Ha i poteter,gulrøtter,tomatpure,paprikapulver og resten av grønnsakene, og la koke 10-15 min.
Smak til med salt og pepper.

Sett til avkjøling og varm opp og la koke i ca 10 min før servering.

Nystekt foccacciabrød smaker deilig til!

       GOD APPETITT!



5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den er utrolig god;lager nok til to dager hver gang og folket her spiser i bøtter og lass.:)

      Slett
  2. Detta er kjempe godt! Anbefales på det varmeste!

    SvarSlett
  3. Så bra at den falt i smak da :)
    Kos dere

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg love deg at den gjør.:)) Kjempegod!

      Slett