tirsdag 9. april 2013

Favoritter i hagen.

I et anfall av lengsel etter å pusle rundt i hagen,som forøvrig ikke er snøfri ennå, planlegger jeg så smått sommerens blomsterfryd. Jeg har noen absolutte favoritter- noen har jeg plantet fra før, noen skal jeg ha flere av og noen nykomlinger blir det nok også. Øverst på lista over mine yndlinger står nok

                      LAVENDEL

Denne utrolig vakre og velduftende urteplanten er ikke bare dekorativ, den kan jo brukes til så mangt også. I småkaker, som kakepynt, til rengjøring osv. For å få den herlige lavendelduften i huset klipper jeg bare opp noen av blomstene, og koker dem noen minutter i en kjele. 



Jeg har lyst til å prøve meg på en liten hekk....






..men enn så lenge pynter dette opp på kjøkkenskapet mitt.

En annen favoritt er peonen. Den er vakker i alle sjatteringer, jeg har allerede mørk rød og knall rosa, men jeg skal ha en i lys,sart rosa også i sommer.



Disse har jeg hatt en stund, elsker fargen!



Og disse skal anskaffes og plantes ved siden av.♡


Og en nykomling i år blir noe jeg forbinder med min kjæreste mormors hage, nemlig denne:



                            LØYTNANTSHJERTER.

SÅ SÅNN ER PLANEN FOR MIN SOMMERHAGE- KRYSSER FINGRENE FOR EN VARM OG FIN SOMMER! NOEN SOM VET OM ANDRE HAGEBLOMSTER SOM KANSKJE IKKE SEES SÅ OFTE LENGER?

HA EN FINFIN TIRSDAG VIDERE,ALLE SAMMEN.

Bilder:drunkenbotanist.blogspot.com,plantsolutionsnj.com,merlinsmistress.com,bridgewatergardens.com,dorkmuffin.com,himmelberga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar